mandag den 27. december 2010

"Mini-juleaften"

Soendag d. 19. december fejrede vi juleaften. Grunden hertil er ene og alene af praktiske aarsager, saa det har intet med gamle familietraditioner at goere. Ikke desto mindre er det med stor sandsynlighed denne dag, jeg kommer til at se tilbage paa som min juleaften 2010!

Dagen startede ganske stille og roligt ud. Jeg skypede med mine foraeldre og Line, hvorefter vi alle spiste frokost i koekkenet og jeg bagte pebernoedder. Herefter gik vi alle ned i dagligstuen, hvor vi saadan uden videre startede med at pakke vores gaver op. Det virkede ret skoert, og hvor jeg dog manglede den traditionelle sang og dans omkring traet. (Jeg skal dog vaere glad for, at vi overhoved havde et rigtigt juletrae, da jeg var den eneste Au Pair - af dem jeg snakker med - der havde et aegte trae, og ikke blot et af plastic!) Jeg fik et par gummistoevler, hvilket var tiltraengt efter en lang og vaad december maaned. Derudover fik jeg en guldhalskaede, to saet nattoej og et billede af pigerne. Jeg gav ogsaa mine gaver. Til Helen havde mine foraeldre koebt et stykke julepynt fra Karen Blixens jul af Rosendahl samt en vase og til Jeff et vinsaet. Til hele familien havde min mor fundet et ludo-spil. Det var en kaempe hjaelp for mig, at mine foraeldre havde staaet for disse gaver, og alle blev de super glade og helt vildt overrasket over at faa noget dansk, saa det kunne ikke vaere bedre. Jeg havde staaet for alle drillenissens soendags gaver, saa Helen havde tilbudt at koebe pigernes julegaver for mig, saa jeg har paa elegant vis sluppet let fra julegaveindkoebene i aar.
Efter de mange julegaver gik jeg igang med at lave aebleskivedej. Sofies vaertsfamilie koebte et aebleskivejern sidste jul, hvilket jeg havde faaet lov til at laane. Da kernemaelk ikke er til at opdrive, maatte jeg tage til takke med en revideret opskrift med vanilie, som Sofies vaertsfamilie bruger. Helen havde inviteret noget af hendes familie over, saa jeg var ret spaendt paa, hvad de alle synes om disse danske aebleskiver. Det blev dog en stor succes, og alle var de meget belejstret. Efter julehyggen tog vi alle til julegudstjeneste - eller det de kaldet "Christmas carols ans lessons" - hvor Lucy bl.a. laeste et stykke fra Bibelen hoejt. Efter gudstjenesten, som foregik i kapellet her i nabolaget, tog vi alle videre til suppe og dessert ved familien Sneider. Det var en rigtig dejlig dag med masser af julehygge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar