torsdag den 28. oktober 2010

You have been ghosted!

Der er bestemt ingen tvivl om, hvilken stor begivenhed der med hastige skridt naermer sig! Halloween staar for doeren, og folk er ellevilde. Der er pyntet op overalt, og der bliver ikke talt om andet.

Her i Highland er der tradition for at "ghoste" hinanden, hvilket vil sige, at man i sit halloween kostume loeber rundt om aftenen og laegger sedler og slikposer eller andre gotter ved folks huse. Denne tradition har pigerne og jeg virkelig taget til os, og med vores 11 huse, er jeg da overbevist om, at vi har ugens rekord! Vi startede i fredags, hvor vi sidst paa eftermiddagen begyndte at lave sedler og blande slikposer. Lucy og Phoebe laante begge en sort T-shirt af mig, da Helen ikke synes de skulle svine deres halloween kostumer til, og vi var med vores masker og spoegelsesringe klar til at ghoste nabolagets boernefamilier. Vi startede ved naboen, der har to mindre boern. Som vaskeaegte indbrudstyve listede vi os ned af deres indkoersel, og gemte os bag busker og traeer for ikke at blive opdaget. Da vi var ved hoveddoeren, klistrede vi sedlen med beskeden "You have been ghosted" paa doeren, lagde vores slikposer og ringede paa, hvorefter vi loeb, alt hvad vi kunne. For familien, man ghoster, gaelder det hele om at fange og afsloere, hvem der er under maskerne, og omvendt gjaldt det selvfoelgelig for os om ikke at blive afsloeret. Vi er endnu ikke blevet fanget, hvilket er en stor sejr! Ved familien "Anderson" blev vi dog ikke mindre end meget overrasket, og kom desvaerre til at afsloere lidt os selv. Lucy og jeg tog sammen dette hus. Alt gik efter planen lige indtil vi naaede trappen op til doeren, hvor et stort genfaerd pludselig begyndte at synge og danse. Hold op, hvor blev jeg da bare forskraekket! Genfaerdets oejne lyste roedt, og jeg kunne se en lille censor sidde og kigge paa os. Lucy og jeg kiggede paa hinanden og begyndte derefter at skrige helt vildt. Vi smed alt, hvad vi havde i haenderne, og loeb saa straekt vi kunne ned til de andre. Skrigende var desvaerre bare lidt for afsloerende, og familiens boern naaede ogsaa at se os ned af indkoerslen, men de fangede os i det mindste ikke!
Vi er indtil videre blevet ghosted tre gange. Foerste gang fik vi en helt pose fyldt med hjemmelavede chookies! Det var alletiders! :)

Hjemme ved os markerer vi halloween med udsmykninger af huset. Vi har edderkopper til at haenge i traeerne omkring huset og utallige graeskarhoveder med lys i. Sidste weekend kom jeg en aften sent hjem efter en tur i biografen. Da jeg kom ud paa badevaerelset saa jeg til min store skraekt en helt masse edderkopper paa mit bord, og da jeg ville taende for vandet, laa der en stor bille og kiggede paa mig. Det var selvfoelgelig alt sammen smaa plasticdyr, som pigerne havde lagt ud for at skraemme mig, hvilket jeg bestemt maa indroemme lykkedes! Da jeg kom ind paa mit vaerelse og fik taendt lyset, saa jeg - igen til min store skraek - hvordan edderkopper, skorpioner, biller og larver var paa vej ind under mig doer. Ad, ad, ad, hvor var det ulaekkert. Jeg tjekkede min seng og mit sengetoej utallige gange, foer jeg turde at ligge mig til at sove den aften.
Her i halloween weekenden skal de sidste ting stilles op, saa det hele staar klar til at skraemme de mange boern, der soendag aften d. 31. oktober kommer rundt for at bede om slik.

Preskolen, som Helen gaar paa, har klart den flotteste halloween udsmykning, jeg endnu har set. Det foerste der moeder en, er en gammel gravsten med indgraveringen R.I.P, hvorpaa edderkopper, biller og andre ulaekre insekter kravler. Man skal endvidere forbi diverse hekse, spoergelser, genfaerd, sorte katte og flagermus, der alle er udstyret med doedbringende skilte, der advarer alle uvedkommende om at komme taettere paa. I hjoernet af skolen haenger der en kaempestor edderkop, som er viklet ind i noget af det kunstige spindelvaev, som hele skolen er pyntet med. Det sidste man moeder, inden man endelig naar doeren til skolen, er en ligende kravlende edderkop taet ved doerhaandtaget til skolen. Halloween dekorationerne fortfaetter ogsaa inde i skolen med sorte papirs hekse i loftet, orange karton-lanterner og andre sjove ting, som boernene selv har lavet.
Det hele ser virkelig frygtelig uhyggeligt ud, saa der er da virkelig ikke noget at sige til det, hvis de smaa foerskole-boern paa 2-5 aar vaagner skrigende op om natten med mareridt.

I gaar gik Helen, Flitch og jeg tur i et nabolag taet ved omraadet Ballard, hvor vi ved et af husene saa fire doede mennesker haenge i et trae. Helen blev virkelig bange, og var overbevist om, at de kappeklaedte maend i traeet var aegte, og at det maatte vaere familien i huset, der havde slaaet dem ihjel. Hun blev ved med at spoerge mig, hvad de havde gjort, siden de var blevet draebt, og hvorfor de nu hang i traeet. Da vi laengere nede af samme gade saa et slags fugleskraemsel med et stort graeskarhoved og en oekse i haanden, koplede hun pludselig de to dekorationer og raessonnerede sig frem til, at det maatte vaere oeksemanden, der havde slaaet dem ihjel. Da vi moedte Lucy og Phoebe efter deres klaverundervisning, fortalte hun ogsaa straks dem om det straekkelige fund, vi havde gjort. Heldigvis tror jeg, at jeg til sidst fik hende overbevist om, at det blot er uhyggelige halloween dekorationer. Jeg aergrer mig stadig over, at jeg ikke havde mit kamera med, saa jeg kunne tage en masse billeder af de forskellige huse og deres dekorationer, men om ikke andet haaber jeg, at det giver lidt et indtryk af, hvor meget folk gaar op i halloween, og hvor virkelige nogle af dekorationer synes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar