lørdag den 11. september 2010

Som turist i Seattle!

De foerste 2,5 uge jeg var her gik pigerne ikke i skole, hvilket medvirkede til en meget bloed start. Tiden var paa ingen maade stressende, da alting foregik i et meget stille og roligt tempo.

Helen og pigerne brugte mange formiddage paa at vise mig rundt i Seattle by, og jeg havde som en aegte turist medbragt kamera, kort over byen og solbriller!

Vi har vaeret paa en guidet baadtur, hvor jeg saa Seattle fra havets side. Vejret har indtil videre vaeret helt fantastisk, og denne dag var bestemt ingen undtagelse. Jeg fik taget nogle rigtig gode billeder af byen, af havnen (vi saa stedet, hvor twilight 3 er optaget) og de mange bjerge der omgiver Seattle - isaer det enorme bjerg Mount Rainier, som er en stadig aktiv vulkan, er fantastisk flot!

En af dagene besoegte vi Seattle akvarium, hvor personalet dykkede rundt med fiskene, imens de fortalte om fiskene, deres oprindelige levesteder, foedemuligheder osv. Derudover har vi set stedet, hvor ferskvand og saltvand moedes - igen husker jeg ikke stedets navn, men det var i bydelen Bellevue! (Jeg har senere fundet ud af, at det var i bydelen Ballard - Ballard fish ladder)Vi ankom netop i rette tid til at se, hvordan skibene bliver lukket ind i en sluse, hvor de som biler i en koe, venter paa at vandmaengden i slusen stiger, hvorefter de kan lukkes ud paa havet. Desuden var der en gammel daemning og et kraftvaerk med turbiner, der producerer elektricitet. Som ved Tangevaerket i Nordjylland var der ogsaa her en fisketrappe, hvilket goer det muligt for fiskene at komme udenom turbinerne og op til deres ynglesteder.

En eftermiddag, hvor vejret var helt fantastisk, saa Helen, Phoebe og jeg "The University of Washington". Det er virkelig et universitet, folk fra Seattle er meget stolte af, og baade Jeff og Helen er uddannet der, selvom ingen af dem oprindeligt kommer fra byen. Det er altsaa et universitet folk rejser langt for at studere paa, da undervisningsniveauet eftersigende er meget hoejt. Vi gik rundt nede i universitetsparken, som var enorm flot og saa et gammelt bibliotek, der er tilknyttet universitetet. Selvom skolen ikke var startet op paa davaerende tidspunkt, var der en livlig aktivitet paa stedet. Der var baade unge mennesker, der laa i parken og laeste, turister, der ligesom mig tog billeder af alverdens maerkelige ting, aeldre mennesker der gik turer rundt i parken og paa stierne omkring universitets bygningerne, og endvidere var der haandvaerkerer, der havde travlt med at faerdiggoere de sidste ting.

I sidste uge var vi oppe i Seattle Space Needle, som er et hoejt taarn i midten af Seattle by, der i 1962 blev bygget i anledning af en verdensudstilling. Det var en meget solrig dag med ikke en sky paa himmelen, hvilket gjorde vores udsigt perfekt. Vi kunne se flere miles afstand vaek, og jeg fik egentligt et ret godt indtryk af byens stoerrelse. Taarnet oeverst oppe var indrettet som et observatorium samt museum, saa meget af tiden gik med at undersoege tingene i dette taarn. Efter besoeget i Space Needle var pigerne i et slags mini tivoli, hvor baby Helen glemte sin dukke i en af forlystelserne – ej, hvor var hun ked af det!! Vi saa Seattle center – dog kun udefra – men som er en masse bygninger alle med forskelligt fokus. En af bygningerne hedder eksempelvis ” Pacific science center” hvortil vi har medlemsskab, hvilket vi bl.a. ogsaa har til ”Woodland park zoo”, saa jeg er sikker paa, at der selv de naeste uger kommer flere turistoplevelser!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar